Internetmarketing

U bevindt zich hier : semSEO vs SEA

Optimaliseren of Adverteren

SEO vs SEA

Een belangrijk onderscheid kan worden gemaakt tussen 'Search Engine Optimization' (SEO) en 'Search Engine Advertising' (SEA). De meestgestelde vraag is welke van de twee het beste werkt. Afhankelijk van het doel van je website kun je een keuze maken: één van de twee of beide?

Hogere ROI bij SEO

De resultaten bij organische of natuurlijke zoekmachineoptimalisatie zijn wat ingewikkelder te meten. Daarom wordt deze methode lang niet altijd ingezet bij een optimalisatieslag voor een website. Of dit altijd verstandig is valt te bezien: deze wijze van optimalisatie is meestal zeer effectief qua kosten en baten. De klikratio van natuurlijke resultaten in de zoekmachines ligt namelijk veel hoger dan de betaalde resultaten. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is daarom een belangrijk onderdeel van de algehele optimalisatie van een website.

Investering in tijd of geld

Zowel betaalde zoekmachine advertenties als organische zoekmachineoptimalisatie kosten geld, er wordt immers tijd geïnvesteerd in beide methodes (naast het budget dat de advertentieplaatsingen kosten). Het bijhouden van de behaalde resultaten is een belangrijk onderdeel om doelgericht beslissingen te nemen in de te volgen webstrategie, er is geen directe noodzaak om beide methodes te gebruiken om een succesvol resultaat te boeken in de zoekmachines. Met de organische resultaten alleen kunnen al prima resultaten worden geboekt, gewoon door de regels te volgen en logisch na te denken.

Afhankelijk van het doel van je website kan er een weloverwogen keuze gemaakt worden voor de juiste aanpak. Vooral bij commercieel gedreven websites zijn de belangen hoog. Wanneer de benodigde trefwoorden minder uniek zijn en daarmee de kans om in de organische resultaten te scoren kleiner wordt, biedt SEA de mogelijkheid om met de gewenste trefwoorden te adverteren en te scoren

Columns over Website optimalisatie