Mogelijkheden optimaal benutten

Inhoud gesegmenteerd aanbieden: op de persoon én op trefwoord!

U bevindt zich hier : landingpages

Landingpages

Strategische doelen bereiken met landingpages

Een landingspage is de webpagina waar de bezoeker terecht kan na het klikken op het resultaat van de zoekopdracht.

Bij een goed geïndexeerde website zou dit dus werkelijk iedere pagina uit de website kunnen zijn. In de praktijk is die kans echter niet zo groot.

De gedachte achter landingpages

Landingpages of landingspagina's bevatten inhoud die sterk geoptimaliseerd is voor een groep trefwoorden of bijvoorbeeld een product. Wanneer bezoekers op een geoptimaliseerde pagina terechtkomen en deze webpagina dus volledig voldoet aan de zoekopdracht die gegeven is, dan zal deze bezoeker in de eerste instantie niet wegklikken, maar de website verder bekijken of actie ondernemen.

Het is verstandig om passende landingpages te maken wanneer SEA gebruikt wordt. De advertenties in de zoekmachine zijn, als het goed is, geoptimaliseerd voor bepaalde trefwoorden. Wanneer de bezoeker op een advertentie klikt verwacht deze op een pagina terecht te komen die aan de zoekopdracht voldoet. Wanneer er dus met meerdere advertenties bij de zoekmachine geadverteerd wordt, moeten deze ook geoptimaliseerde landingpages krijgen om het maximale resultaat te behalen!

Geland en... actie!

Vaak worden landingpages actiematig ingezet. De kracht van de landingpage moet de bezoeker overhalen tot actie.

De actie kan bijvoorbeeld bestaan uit:

  • Een speciale aanbieding aankopen
  • Een formulier aanbieden om een leads te genereren
  • Abonnees te werven voor de nieuwsbrief.

De kracht van de landingspage wordt bepaald door de volgende factoren:

  • Overzichtelijkheid
  • Leesbaarheid
  • Passende afbeeldingen bij de gewenste actie
  • Eenvoudig tot actie overgaan
  • De inhoud sluit exact aan bij de gebruikte zoekterm

Columns over Website optimalisatie