Columns

Maandelijks nieuwe bijdragen en inzichten over zoekmachinestrategiën.

U bevindt zich hier : ColumnsSchade door optimalisatie

Schade door optimalisatie

Alles waar te voor staat is niet goed, zeggen we vaak. Maar te weinig SEO kennis kan ook problemen opleveren. Er zijn een aantal belangrijke punten die je niet over het hoofd mag zien.

Een goed begin...

Een goed begin is het halve werk. Voordat je begint aan optimalisatie van je webpagina's bedenk je daarom eerst wat het doel ervan is en, nog belangrijker, wat de gevolgen kunnen zijn.

Om je website een plaats tussen de zoekresultaten te geven, worden de pagina's van je website op verschillende punten beoordeeld. Trefwoord spam is een onderdeel van dit proces. Als de zoekrobot deze spam detecteert dan kan dit leiden tot een lagere positie.

Hieronder een aantal voorbeelden waaraan in alle 'optimalisatie-ijver' snel aan voorbijgegaan kan worden:

  • Pagina's met dezelfde titels en H1 koppen: Door meerdere pagina's dezelfde titel en (sub)koppen te geven neemt inderdaad het aantal trefwoorden toe. Maar het onderscheid tussen de pagina's verdwijnt. Het lijkt dan een beetje op 'optimalisatie-uit-de-oude-doos' waarbij je de pagina's vol kon gooien met dezelfde trefwoorden.

    Het is geen logische werkwijze: bezoekers vinden meerdere pagina's met dezelfde of gelijkende inhoud en raken hierdoor verward. Daarnaast staat het onprofessioneel en de zoekmachine laat zich er niet door van de wijs brengen.
  • Teveel interne links, zonder contextwaarde:  Links hebben veel waarde! Maar gewoon vanaf alle pagina's kruislinks naar de 10 belangrijkste pagina's maken gaat te ver.

    Ga ook bij het maken van (kruis)links uit van de bezoeker en link dus bij voorkeur naar een pagina die (verdiepings)informatie bevat over het onderwerp.
  • Mooie afbeeldingen, maar waar is de tekst? Soms zie je ze wel, strakke webpagina's met een mooie, grote inline afbeelding. De tekst die je (nog) niet ziet staat 'onder de vouw', waarvoor je eerst moet scrollen.

    Vaak wordt een webpagina gevuld alsof het een gedrukte advertentie is: een aantrekkelijk beeld, met een lang verhaal. Leef je in de doelgroep van je website in en zorg voor overzicht en helderheid. Wees kort en bondig. Maak anders gewoon een extra pagina aan.
Schrijf je pagina's voor je doelgroep en focus per pagina op één onderwerp. Heb je meer te vertellen in dezelfde context? Maak er dan gewoon een pagina bij en link de pagina's naar elkaar.

Kijk naar de leesbaarheid van de teksten. Prop ze niet vol met trefwoorden waardoor het één 'letterbrij' gaat worden.

En lukt het niet om een trefwoord of trefwoordcombinatie  goed in de zoekmachine resultaten te krijgen? Waag er dan een landingspage aan...

Dennis Oosting
11-03-2010
Terug

Columns over Website optimalisatie