Columns

Maandelijks nieuwe bijdragen en inzichten over zoekmachinestrategiën.

Bouncepercentage en Weigeringspercentage

Sinds kort heeft Google Analytics in haar user interface een nieuw rapport, het Bouncepercentage. Het bouncepercentage is de nieuwe naam voor het weigeringspercentage.

Bouncepercentage wat is dat?

Bouncepercentage is het percentage bezoekers op de website dat maar één pagina bezoekt. Een voorbeeld: iemand voert in Google een zoekopdracht uit, klikt vervolgens op één van de aangeboden zoekresultaten en bezoekt dus een website. De bezoeker klikt niet door naar een andere pagina in deze website en heeft dus slechts één pagina bekeken.

Googles definitie van een weigeringspercentage

'Het weigeringspercentage is het percentage bezoeken van één pagina, oftewel bezoeken waarbij de bezoeker uw site alweer verlaat op de instappagina. Met deze statistiek kunt u de bezoekkwaliteit meten. Een hoog weigeringspercentage geeft meestal aan dat de instappagina's van uw site niet relevant zijn voor uw bezoekers. Hoe interessanter uw bestemmingspagina's zijn, hoe meer bezoekers u op uw site zult zien. U kunt weigeringspercentages minimaliseren door speciale bestemmingspagina's te maken voor elk zoekwoord en elke advertentie die u weergeeft. Bestemmingspagina's moeten de informatie en services bevatten die in de advertentietekst zijn beloofd'

bron: Google.com

Bouncepercentage: wat vinden we er van?

Google concludeerd dat een een pagina met een hoog weigeringspercentage waarschijnlijk niet de juiste informatie bevat.

Het ligt meer voor de hand dat een gebruiker Google niet de juiste zoekopdracht geeft, waardoor irrelevante zoekresultaten getoond worden. Veel gebruikers klikken dan enkele van de getoonde resultaten aan, maar keren vaak terug naar de zoekmachine voor een nieuwe zoekopdracht, omdat de eerder gegeven opdracht niet aan de wensen voldeed.

Bouncepercentage beoordelen op inhoud

Door in Google Analytics de focus te verleggen naar het onderdeel inhoud, kan al snel beoordeeld worden welke pagina's een hoog bouncepercentage hebben. In combinatie met het uitstappercentage en de gemiddelde tijd op de pagina kun je goed beoordelen of het bouncepercentage voor die betreffende pagina op zijn plaats is.

Bounce of Direct-hit? Een pagina met contactgegevens, prijzen of openingstijden kan soms precies de informatie bevatten die de bezoeker op dat moment nodig heeft.
Dennis Oosting
10-03-2010
Terug

Columns over Website optimalisatie

Uw eigen App?